torsdag 29 april 2010

Shōwa Day

Idag började Golden Week, har inte riktigt märkt av det om jag ska vara ärlig. Om man inte räknar med att Chou-dori (huvudgatan i Ginza) var avstängd ovanligt nog så att det var fritt fram att gå mellan alla stora märkes affärer och shopping center. Kändes ändå inte som att fler människor vara ute, jag antar att de flesta passade på att stanna hemma. Så min plan för dagen var att ta mig till Asakusa och kika bland alla små butiker längst nakamise-dori. Jag hade planerat att äta rostat bröd och ägg här på hostelet innan jag gick ut men glömde bort tiden och kom lagom som de slutat servera. Så jag köpte två slumpmässigt valda onigiri och en starbucks kaffe till. När jag kom till Senji-temple så Sensō-ji temple så visadet sig att det fanns massor av stånd som sålde god mat. Så det blev runt två timmar bland Asakusas gator innan jag tog mig till Nihombashi för att leta japanskt lexicon. Fanns så mycket i Asakusa att det skulle kunna bli ett eget kapitel. Gick sen vidare längst Ginzas gator. Hittade en liten affär som sålde Go och Shogi, de hade ett go-set för 10000yen som jag var intresserad av men det väger en hel del och kommer vara svårt att få med. Jag gick sen vidare till Sony building och kikade på deras nya produkter, hd kameror och 3d tv var det som stod ut. När jag hade gått igenom alla showrooms så åkte jag till Roppongi Hills och gick på bio, missade precis den tidiga och fick gå på en sen visning. Man kunde se Tokyo Tower snyggt upplyst och en stor fullmåne. Såg Shutter Island på bion, jag gillar =). Vart överraskad av att läsa "Tokyo City Law prohibits children under 18 from being inside movie theaters after 11p.m.", lite hårt tycker jag. Man kunde köpa öl, vitt och rött vin om man kände för det däremot. Filmer slutade efter midnatt, jag tänkte ta Hibiya line tillbaka men sista tåget hade gått. Tänkte inte att det var helgdag, lyckades ta mig till Daimon och hoppa på sista tåget till Akihabara och fick gå 30min för att komma hem. Så det är sent, jag har gått för mycket. Ha de! :P








5 kommentarer:

  1. visst var shutter island bra:)
    hm håller med om att det var en lite väl hård lag. En biosalong!?

    SvaraRadera
  2. Hårt? Nej, det verkar var ordning och reda på japaner, ungdomar skall vara hemma på kvällen:)

    SvaraRadera
  3. jag funderar på att klippa mig, men vet inte om jag ska våga göra det här. Ingen talar engelska i det här landet. Synpunkter?

    SvaraRadera
  4. Ta chansen, överraska oss, man lever bara engång.

    SvaraRadera
  5. Ja det är klart att du ska klippa dig:)
    jag gjorde det i kina, de kan mindre engelska där.

    SvaraRadera